Fotklinikken Nr.1

Sunne føtter i sentrum

Fotplager

75% får fotplager Tre av fire nordmenn opplever fotplager i løpet av livet. Det er nok kanskje ikke så rart med tanke på belastningene som føttene blir utsatt for. Skal føttene kunne fungere hele livet, må de behandles godt.

Opplever du fotplager og lurer på hva du kan gjøre med det, ta kontakt med oss så hjelper vi deg med å finne årsaken til problemene slik at du kan unngå smerter i fremtiden.

En vanlig årsak til problemer er feil bruk av fottøy. Under aktivitet utsettes foten for belastninger som kan skade føttene. Det er likevel mye fotterapeuten kan gjøre for å forebygge og behandle plager.

Vi som jobber i Fotklinikken Nr.1 gir informasjon, råd og veiledning av daglig pleie og pleieprodukter. Riktig bruk av funksjonelt fottøy, forebygger fotlidelser og behandler tilstander som er i ferd med å utvikle seg til et problem, eller hindre at skaden forverrer seg. Vi gir råd om fotgymnastikk for at føttene skal bli så funksjonelle som mulig. Det å være mobil og å ha føtter som ikke er vonde, er av stor sosial betydning.

Med vår kompetanse vil vi forhindre at problemene gjenoppstår.

Hard hud og sprekker

Hard hud og sprekker Hard hud er kroppens eget avlastnings matriell og dannes på områder der foten er utsatt for trykk. Hvis huden ikke produserer nok fuktighet selv eller får tilført nok fuktighet vil den sprekke.

Sprekkene kan være overfladiske, eller trenge dypt ned i huden. For de med komplikasjoner i føttene, eller som av andre årsaker ikke har mulighet til å pleie egne føtter, kan hard hud og hudsprekker gi opphav til store smerter, sår og feilstillinger. Hvis huden sprekker mellom tærne skyldes det gjerne fuktighet og gir lett grobunn for sopp. Med regelmessig behandling hos fotterapeut kan plager reduseres og forebygges.

Torner

Føtter som utsettes for irritasjon, konsentrert trykk og feilbelastninger over lengere eller kortere tid kan få torner. De kan være svært smertefulle og smerten øker med størrelsen og dybden på tornen. Torner har som regel sitt opphav i feil bruk av fottøy, og de vil komme tilbake dersom årsaken til problemet ikke fjernes. Trykk kommer fra flere områder, trykket sentreres til ett område og dermed er liktorna på plass…

Fotterapeutene i Fotklinikken Nr.1 gir også individuell skoveiledning for å forebygge fremtidige fotplager.

Smerter under foten

Betennelse i sener under foten kan føre til smerter. Eksempl på dette kan være hælspore eller plantar fasciitt. Dette skyldes overbelastning av fotbuen i området til senefestet på fremsiden under hælen og utvikles over tid.

Det kan være meget plagsomt ved gange, løp, sats eller landinger i form av smerter og nedsatt funksjonsevne. De kan være spesielt kraftige om morgenen, eller når man for eksempel trår på en dørstokk. Mortons metatarsalgi er nerver og blodårer i klem mellom knoklene i forfoten. Dette kan også føre til smerter. Smertene opptrer når foten utsettes for stor belastning, eller når sko klemmer tærne sammen over lang tid.

Fotterapeuten tilpasser behandlingen til hvert enkelt tilfelle, ofte i samarbeid med annet helsepersonell, og henviser til lege ved behov.

Fotvorter

Fotspor på stranda

Fotvorter opptrer ulikt fra person til person, avhengig av type vortevirus, smittemengde og den enkeltes immunforsvar. Det finnes over 60 forskjellige typer vortevirus.

Vorter skyldes et smittsomt virus og inkubasjonstiden varierer fra én til åtte måneder. Vorteviruset trives i fuktig miljø så bruk av fottøy reduserer smittefaren.

En vorte kan forsvinne like fort som den kommer. I 65 % av tilfellene er vortene borte innen to år. Behandling er kun nødvendig på smertefulle vorter. Det finnes mange ulike behandlingsmetoder. Spør oss i Fotklinikken Nr.1 om råd.

Fotsopp

Slitne joggesko

Mange opplever fotsopp som et sjenerende problem. Huden blir oppbløtt,rød og klør - særlig mellom tærne. Dette gir gode vekstvilkår for soppsporer som er på huden. Ofte dannes utslett av små, væskefylte blemmer. Over tid kan utslettet spre seg til resten av foten. Fotsvette kan lukte serkt, og fordi vi som regel går med sko, fordamper den ikke så lett som andre steder på kroppen.

For personer med dette problemet er det viktig å bruke skotøy som er tilpasset til de forskjellige aktiviteter som vi driver med.

Fotsopp kan forebygges med god fothygiene og sko som transporterer ut svette. Fotterapeuten kan i tillegg anbefale svettehemmende midler. Dersom problemet er vedvarende, anbefaler vi å gå til hudlege.

Neglplager

Neglforandringer kan skyldes indre og ytre påvirkninger. Av indre årsaker kan vi nevne feil ernæring og dårlig næringsopptak, endringer i den kjemiske balansen i kroppen, generelle sykdommer, hudsykdommer, aldersrelaterte endringer og sirkulasjonsforstyrrelser.

Neglene kan endre form, farge og konsistens. Normal vekst og funksjon kan òg opphøre. Ytre faktorer som kan forstyrre den normale neglveksten, er fysiske belastninger, som en ofte pådrar seg gjennom arbeid eller idrett. Uegnet sko er likevel den vanligste årsaken til neglproblemer på føttene.

Dersom neglen endrer fasong, tykkelse eller farge bør du ta kontakt med oss i Fotklinikken Nr.1. Vi vil alltid avklare årsakene til problemet

Lidelse Vanlige symptomer Behandling
Neglesopp Gulbrun misfarging, karakteristisk lukt fra neglen og økt tykkelse Gulbrun misfarging, karakteristisk lukt fra neglen og økt tykkelse
Neglesvinn* Neglen forsvinner helt eller delvis Fotterapeuten kan avlaste trykk mot neglen, lage kunstig negl og tilby neglebeskyttende preparater
Inngrodd negl Huden rundt neglen svulmer opp. Selve neglen er uforandret Noen vanlige behandlingsformer: Å skånsomt løfte neglens ytterkanter ved hjelp av en bøyle, eller plate (spangeteknikk) Dempe betennelser Veilede innen sko, og egenpleie
Nedgrodd negl Neglen endrer fasong. Den buer seg nedover i kantene, og trykker ofte inn i huden
Innrullet negl Neglen endrer fasong. Den blir ofte tykkere og rulles sammen. Huden rundt blir hard og får torner.
Tykk negl Neglen blir tykkere. Den kan forme seg som en klo og bli porøs Fotterapeuten sliper ned neglen og vurderer videre behandling
Hyperkeratose under negl Huden under neglen blir tykkere og skaper økt trykk Fotterapeuten sliper ned deler av neglen og fjerner hyperkeratosen. Negleprotese kan være nødvendig
Blødning under negl Synlig bloduttredelse som følge av støt mot stortåneglen Fotterapeuten kan redusere trykket ved å tappe huden under neglen for blod, og avlaste neglen for videre belastning
Negleløsning Ytterkantene på neglen løsner og kan bli misfarget Fotterapeuten klipper neglen og vurderer videre behandling
Hammertær

Tær som krøller seg sammen kalles hammertær eller klotær. Når det oppstår feilstillinger i tærne, er det oftest et sekundærproblem eller en følgetilstand av andre fotlidelser. Feilstillingen kan opptre i en eller flere tær. Hammertær forekommer ofte samtidig med hallux valgus. Og i noen tilfeller svært smertefullt. Det kan være vanskelig å finne skotøy som passer eller er konfortable å gå med.

Hallux valgus

Hallux valgus er en feilstilling i foten der stortåen blir skjev, og legger seg mot, og over, de nærmeste tærne. Leddet i stortåen hovner opp og blir svært markert og utstående på innsiden av foten, og det blir smertefullt og ømt. En av de vanligste årsakene til hallux valgus er galt skotøy, men kan og være bla. leddgikt, lette lammelser eller arv.