Autorisert Fotterapaut Logo
Er du opptatt av beste behandling for føttene dine?
Vær kvalitetsbevisst og benytt autorisert fotterapeut.

Fotklinikken Nr.1

Sunne føtter i sentrum

Veiledning til egenpleie

  1. Se på føttene dine.
    Samtidig som du vasker og tørker føttene, skal du se om det er tegn til skade på huden. Eks: blemmer, rifter, begynnende gnagsår, fortykket hud, torner, fargeforandringer, blå eller mørke flekker.
  2. Sørg for daglig god fothygiene. Fotbad i mer enn 3-5 minutter frarådes, for det bløter opp huden og tørker den ut unødig. Lange fotbad med skarpe midler skader huden på føttene, og er inngangsporten til infeksjoner. Kjenn etter med handen at vannet ikke er for varmt.
  3. Tørk føttene forsiktig, men godt. Ikke gni dem for hardt, pass på å tørke godt mellom tærne for å forebygge sprekker og soppinfeksjon. La føttene lufttørke litt. Bruk gjerne litt fotpudder.
  4. Neglene må passes ekstra godt på.
    Klipp neglene mens de er myke, like etter du har vasket føttene. De skal ikke være for korte. Å klippe neglen rett over er ikke alltid riktig. Følg neglens form, bruk en fil for å file bort skarpe hjørner på neglene. Er kantene for skarpe kan de irritere vevet på nabotåa.
    Vær forsiktig med neglebåndene, dytt bare ned handkledet.
  5. Tørre føtter bør smøres med feit hudkrem, men ikke mellom tærne, slik at huden blir myk og glatt.
  6. Strømpene bør skiftes ofte, gjerne hver dag. Strømpene må sitte godt på foten, legger det seg krøll under foten kan det føre til sår i huden.
    Unngå trange ankelsokker eller knestrømper som kan hemme blodsirkulasjonen. Det er en fordel å bruke strømper av ull eller bomull, da dette er materialer som puster.
  7. OBS for diabetespasienter:
    Vær forsiktig med å gå barbeint i åpne sandaler eller sommersko, da det lett kan komme sand eller småstein inn i slike sko. Dette kan føre til skader, sår og betennelser.
  8. Fottøyet bør ofres spesiell omtanke. Riktig oppbygning av skotøyet er viktig fordi skotøyet er den største årsaken til deformiteter av føttene. Skoen skal ha plass til tærne og gi god støtte for ankelen. Når du kjøper nye sko er det viktig at du kjenner etter med hånden din inne i skoen slik at det ikke er sømmer eller annet som kan gi trykk på foten.
  9. Forebygg fotsvette ved god fothygiene med daglig vask av føttene. Bruk ikke strømper eller sko av syntetisk materiale, og heller ikke gummifottøy.
  10. Se jevnlig på føttene dine. Ved rifter, negleproblemer, blemmer eller tegn til betennelse skal du kontakte lege eller fotterapaut.